۱۰ نکنه درباره منوی رستوران که مدیران رستوران و فست فود باید بدانند

در این مطلب می خوانید:
* دلایل نارضایتی مشتریان از منوی رستوران
* مهمترین ویژگیهای منوی غذا برای رستوران و فست فود
* نحوه انتخاب رنگ در طراحی منوی غذا برای رستوران و فست فود

پذیرایی از میهمانان و مشتریان در رستوران ، تنها سرو غذا نیست . بلکه همه عواملی که منجر می شود مشتری بتواند راحت و بی دردسر غذایش را سفارش داده و در آرامش میل کند جزیی از مراحل پذیرایی در رستوران یا فست فود شماست .
یکی از مهمترین نکاتی که لازم است در ارائه سرویسی مطلوب به مشتری در نظر گرفت تهیه منوی خوب و کاربرپسند برای مشتری است . منوی رستوران ، در غیاب شما ، راهنمای مشتری برای انتخاب و سفارش غذاست . مشتری بر اساس آن تصمیم میگیرد چه مقدار هزینه کند .

اینجاست که این سئوال پیش می آید که منوی رستوران چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

منوی رستوران ، در انواع و اشکال مختلف در همه واحدهای عرضه غذا به چشم میخورد . متاسفانه بسیاری از مدیران این واحدها ، تصورشان از منوی غذا ، صرفا لیستی از غذا و قیمت بوده که بسته به کیفیت و کلاس کاری واحد مربوطه ، روی کاغذ متفاوتی چاپ می شود ! از طرفی همین منو را غالبا فردی طراحی میکند که صرفا قادر است با نرم افزارهای گرافیکی کار کند ، بی هیچ اطلاعی از اصول تبلیغات یا شناخت از روانشناسی رنگها و مشتری !
آیا تا بحال درباره منوی غذای واحد خود و میزان رضایت مشتریان از منو ، در راحتی انتخاب و دادن اطلاعات کافی ، سئوالی پرسیده اید؟ آیا می دانید مشتری چه انتظاری از منوی رستوران دارد ؟

مهمترین موارد نارضایتی مشتریان از منوی رستوران

۱- استفاده از فونت ریز و ناخوانا
۲- شلوغی منو و استفاده از اسامی عجیب و ناهمگون برای غذاها که منجر به آشفتگی و تردید در انتخاب می شود .
۳- عدم تطبیق و شباهت تصویر محصول از نظر ظاهر و حجم ، با آنچه سرو می شود و یا در تبلیغات دیده است .

طراحی منوی رستوران
طراحی منوی رستوران

مهمترین نکات یک منوی خوب رستوران

۱- استفاده از رنگهای شاد و جذاب و اشتها آور خانواده قرمز – نارنجی و زرد و سبز . ( کافی است به لوگوها و تصاویر برترینهای جهان مثل مک دونالد یا کی اف سی دقت کنید. استفاده از رنگها مطلقا اتفاقی نیست . )
۲- استفاده از فونت خوانا و انتخاب رنگ فونت مناسب با زمینه . ( بدترین انتخاب بک گراند مشکی است که ضمن بی روح بودن ، چشم را در خواندن متن آزار می دهد )
۳- بهتر است ترکیب کلی غذا در منو قید شود . بسیاری از غذاهایی که سفارش داده نمی شوند به دلیل عدم اطلاع مشتری از ترکیب و اجزای تشکیل دهنده آنهاست .
۴- تا جایی که امکان دارد استفاده از تصاویر واقعی ، و پرهیز از تصاویر گرافیکی و یا تصاویر استودیویی اغراق آمیز ( طبق آخرین تحقیقات ، استفاده از تصاویر واقعی ۳ برابر بیش از تصاویر گرافیکی بیننده را در انتخاب و خرید ترغیب می کند )
۵- استفاده از بک گراند روشن یا رنگی شاد به جای رنگهای تیره و یا خنثی . چنانچه از زمینه روشن و تصاویر واقعی استفاده شود بازی با رنگها در طراحی راحت تر است و تصویر غذا نیز بهتر دیده میشود .
۶- چاپ با کیفیت بر روی کاغذ مناسب . ترجیحا گلاسه روغنی چون زنده بودن رنگها را بهتر نمایش می دهد .
۷- در صورت داشتن غذاهای رژیمی و یا کم چرب و کم کالری ، حتما در بخشی جدا قید شود . ورزشکاران و خانم ها به این بخش علاقمندند.
۸- اگر مشتریان اکثریت خانم هستند از بکاربردن افکتها و پس زمینه های شلوغ خودداری شود. خانمها در این موارد سادگی را بیشتر می پسندند . اصولا منو برای انتخاب سریع و آسان است و نباید چشم و ذهن مشتری را خسته کند .
۹- با انتخاب فونت ، رنگ و سایز مناسب ترتیب دیده شدن بخش های مختلف منو را تعیین کنید به نحوی که بخشهای مختلف مثل پیش غذا – غذا – دسر و… از هم متمایز باشد .
۱۰- درج قیمت بصورت خوانا

تکمیلی :
طراحی تراکت ، بروشور و… کاملا بستگی به مخاطبان و روانشناسی آنها دارد . لذا با طرحی که طراح بر اساس علایق و نظرات شخصی خود می زند تفاوت دارد و لزوما هر کسی که قدر است با طراحی کند ، طراح مناسب شما نیست .
به عنوان مثال موارد بالا برای رستوران و فست فود مصداق دارد ولی چنانچه بروشور مربوط به مرکز زیبایی – پزشکی و یا مرکزی صنعتی باشد، نوع نگارش و انتخاب رنگها متفاوت خواهد بود .
حتی حسب آنکه مخاطب، زن یا مرد است انتخاب رنگها تفاوت خواهد داشت . به عنوان مثال استفاده از رنگهای فوق بدترین انتخاب برای یک مرکز زیبایی یا لوکس فروشی است .
لذا طراح لازم است با تبلیغات و روانشناسی فروش و بازاریابی اشنا باشد . در واقع ، کاربرد و مخاطب طرح ، تعیین کننده رنگها و المانهای مختلف در طراحی است .
اختصاصی مجله روزنو – بازنشر با ذکر نام و لینک به منبع، مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا