راهنمای خرید لاستیک خودرو با دوام و مناسب چهارفصل

لاستیک خودرو و دوام آن ، موضوع مهمی در میان رانندگان است. چه زمانی لاستیک ها باید عوض شوند؟ یک تصور اشتباه در مورد عمق عاج یا رویه تایر منجر به تصادفات می شود.
منطق این است که یک تایر استفاده شده، کمتر از یک تایر جدید کارآمد است. در عمل این خیلی ساده نیست.
بدیهی است عملکرد تایر، بخصوص در جاده های مرطوب از بین می رود. اما تمام لاستیک های جدید برابر نیستند و تفاوت ها زمانیکه آنها فرسوده می شوند T افزایش می یابند .
سایش خط یک تایر، می تواند پیامد های مهمی داشته باشد: ترکیدن، از دست دادن کشش سطحی، تغییر جهت و… به همین دلیل است که حداکثر معیارهای وام اگر توسط قانونگذاران مشخص شده‌ است .

انواع لاستیک خودرو
انواع لاستیک خودرو

تایرهای خودرو باید دارای نقاط برجسته قابل دیدن باشند . تایرها عمر مفید قابل پیش‌بینی ندارند، مهم نیست کجا و چه وقتی لاستیک ها ساخته میشوند، دما، تعمیر و نگهداری، استفاده و ذخیره سازی شرایط و سرعت در طول عمر لاستیک تاثیر دارد.
طول عمر یک تایر ، در مسافت پیموده شده بین ۲۰ هزار تا ۹۰ هزار کیلومتر است.

پارامترهای موثر بر وضعیت دوام لاستیک خودرو

– رانندگی
رانندگی یکی از مهمترین عوامل پس از انتخاب لاستیک است. رانندگی با شتاب، سایش سریع تایر را در پی دارد .

– شرایط محلی
یک منطقه کوهستانی با جاده های پیچیده آن به خاطر داشتن شیب و زاویه فرمان بالا، باعث فرسایش سریع تایر ها می شود.

انواع لاستیک خودرو

۱. لاستیک با دندانه یا سوهان های سخت

این نوع لاستیک ها، تابستانه هستند و در فصول گرم استفاده می شوند که در اغلب وسایل نقلیه نصب می‌شوند و دارای طولانی ترین عمر می باشند. این نوع تایر ها، می توانند در تمام فصول برای مناطق با ریسک کم برف، مورد استفاده قرار بگیرند.

۲. لاستیک با دندانه و سوهان های نرم

لاستیک های برف و لاستیکهای 4 × 4 متعلق به این دسته می باشند و استفاده از آنها خاص است. این نوع لاستیک ها، تمام الاستیسیته خود را در دماهای پایین حفظ می‌کنند و برجستگی و عاج های آن در برف عمیق باعث حفظ و نگهداری ماشین می شوند و به خاطر مهارت های حرکتی در شرایط سخت تر آب و هوایی مناسب می باشند.

۳. لاستیک تمام فصول

این لاستیک ها نشان دهنده سازش خوب بین لاستیک های سخت و لاستیک های نرم می باشند.
طول عمر آنها به مراتب از لاستیکهای سخت کمتر است.

چه زمانی باید لاستیک خودرو را عوض نمود؟

شما باید لاستیک های خود را حداقل یک بار در ماه چک کنید، و برای اینکه آیا لاستیک اتومبیل شما نیاز به جایگزینی دارد یا نه موارد زیر را بررسی کنیک:

نشانگر محافظ سایش:
– اکثر لاستیک ها دارای نشانگر محافظ سایش هستند.آنها نوارهای لاستیکی سختی می باشند، که تنها زمانی دیده می شوند که عمق تکیه گاه پشتی، زیر حد ایمن رانندگی، یعنی ۱/۶ میلی متر باشد.

– سایش یکنواخت:
همچنین باید یک بررسی برگشتی برای سایش نامناسب انجام دهید، که ممکن است مشکلات تایر یا سایر مشکلات خودرو را نشان دهد.

– پارگی یا آسیب های دیگر تایر
– سوراخ های بزرگتر از 0.64 سانتی متر در دیواره یا پشت تایر
یک سیگنال غیر مستقیم که نشان می دهد باید لاستیک ها عوض شوند، زمانی است که عملکرد خود رو کاهش می‌یابد و در هنگام اعمال ترمزها طول میکشد تا ماشین متوقف شود.

آیا لازم است لاستیک ها را تک به تک عوض نموده یا همه را با هم عوض کنید؟

برای ایمنی بیشتر، چهار تا تایر را در یک زمان تغییر دهید. زیرا، بر روی عملکرد و ظاهر وسیله نقلیه تاثیر می گذارند بنابراین، چهار تایر باید یکسان باشند.
اگر آنها با هم منطبق نباشند احتمال کنترل ماشین دشوار است.

تعمیر و نگهداری تایر

تعمیر و نگهداری تایر، باعث ایمنی شما می شود. چرخش هم ترازی و تعادل تایر باید در هر ۵۰۰۰ کیلومتر علاوه بر کالیبراسیون کامل (که هر ۱۵ روز چک می شود)، برای عملکرد بهتر بررسی شود.
برای کالیبراسیون بهتر است، آن را با نیتروژن انجام دهید. زیرا در مقایسه با کالیبراسیون طبیعی، نیاز به نگهداری کمتری دارد.
نگهداری و بررسی کمتر ترمز، کمک فنر و مراقبت های کلی از لحاظ مکانیکی، باعث فرسایش بیشتر لاستیک‌های خودرو می‌شود.
اگر لاستیک ماشین در جاده به هر جسم جامد جامدی مانند: سنگ فرش یا جسم تیز برخورد کند، ممکن است آسیب ببینند. هر سوراخ قابل مشاهده، برش یا تغییر شکل در تایر باید توسط یک متخصص تایر بررسی شود.
فقط متخصصان تایر می توانند بگویند که آیا یک تایر تعمیر می شود، یا باید جایگزین شود. به یاد داشته باشید، از لاستیک های آسیب دیده و یا لاستیک هایی که بدون مشورت با متخصص تایر مورد آزمایش قرار می گیرند استفاده نکنید. در غیر این صورت، ممکن است ایمنی شما تحت تاثیر قرار بگیرد.

تایرها در شرایط زیر نمی‌توانند تعمیر شوند:

– سوراخ شدن
– مشاهده بودن شبکه یا سیم
– آسیب ناشی از هیدروکربن ها و مواد خورنده
– آسیب ناشی از فشار هوا بر اصطکاک لاستیک داخلی و یا لکه دار شدن.
pneus.ooreka

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا