روش های آسان و طبیعی برای ترک سیگار

شاید ترک سیگار مشکل باشد اما کار پیچیده‌ای نیست و نیاز به اراده قوی دارد.
سیگار رول کوچک از تنباکو های ریزشده و برش خورده ای است که در یک بسته بندی از کاغذ نازک که مخصوص سیگار طراحی شده است پیچیده می شود و تنها محصولی است که در بازار به صورت آزاد فروخته شده و می‌تواند باعث کشته شدن افراد نیز شود.
اما نکته ای که درباره سیگار وجود دارد این است که ترک کردن سیگار می تواند سلامتی از دست رفته و بیماری هایی که در حین سیگار کشیدن برای افراد ایجاد می شود را رفع یا کاهش دهد.
زیرا سیگار بر سلامتی تاثیرات منفی و مخربی داشته و می‌تواند باعث ضخیم شدن و ایجاد چین و چروک در پوست، آسیب به دندان و لثه ها، ریزش مو ، آب مروارید ، پسوریازیس، پوکی استخوان، بیماری های قلبی، کاهش ظرفیت تنفسی، مشکلات مربوط به تولید مثل، یائسگی زودرس، سرطان دهان، سرطان ریه و… شود.
در این مقاله از مجله روزنو به مزایا و بررسی و معرفی راه های ترک کردن سیگار پرداخته ایم تا بتوانیم شما را در ترک کردن این ماده ی سرطان زا یاری کنیم.

فوائد و تاثیرات ترک سیگار

فواید متعددی برای ترک سیگار و دخانیات وجود دارد، اگرچه همه آنها فوری نیستند اما با گذشت زمان بیشتر متوجه آن ها خواهید شد. اولین علائم آشکار ترک کردن سیگار تغییر بو است. دیگر بوی تنباکو در لباس، بدن یا یا موهای شما وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن رنگ دندان زردی خود را از دست می دهد که یک مشخصه افراد سیگاری می باشد.
در ۲۰ دقیقه اول ترک سیگار با افزایش دمای بدن، فشار خون و افت نبض به حد نرمال می‌رسد و در هشت ساعت اول سطح مونوکسید کربن در خون پایین آمده و سطح اکسیژن خون به حد مطلوب افزایش می یابد.
پس از ۲۴ ساعت خطر ابتلا به حمله قلبی به شدت کاهش می‌یابد و در ۴۸ ساعت انتهای عصب شروع به بازسازی می‌کند و طعم و بو به حالت عادی باز می گردد. به همین ترتیب طی ده سال شما نیمی از احتمال ابتلا به سرطان ریه را نسبت به افراد سیگاری از دست می‌دهید.

تاثیرات ترک سیگار
تاثیرات ترک سیگار

علائم ترک سیگار

ترک سیگار یا ترک کردن دخانیات کار دشواری است، اما هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. ابتدا باید بدانید چه علائمی هنگام ترک سیگار پیدا می کنید که به این علائم، علائم ترک گفته می شود‌.
شایع ترین آنها عبارتند از:

– تمایل شدید به نیکوتین
– اضطراب، تنش، بیقراری، سرخوردگی یا بی تاب بودن
– مشکلات در تمرکز کردن
– آلودگی و مشکل در خواب
– سردرد
– افزایش اشتها و افزایش وزن
– تحریک پذیری و افسردگی

مثبت فکر کنید و برنامه‌ای برای ترک کردن سیگار آماده کنید.
ممکن است تا کنون سعی کرده باشید که سیگار را ترک کنید اما آن را مدیریت نکرده‌اید و اجازه داده اید وسوسه سیگار کشیدن بر شما غالب شود.

حتما بخوانید | ۹ راه برای پاکسازی ریه با روش های خانگی و مواد طبیعی

چگونه برای ترک سیگار اقدام کنید؟

برای این که بتوانید در ترک کردن سیگار موفق شوید لازم است یک تاریخ برای خود تعیین کرده که از آن تاریخ ترک سیگار را شروع کنید. پایبندی به قانون نکشیدن واقعاً می تواند کمک کننده باشد مواقعی که فکر می کنید ممکن است مشکل باشد مانند قرار گرفتن در یک مهمانی اقدامات و مسیرهای فرار را از قبل برنامه ریزی کنید.
اگر می خواهید سیگار را ترک کنید می توانید با تغییرات کوچک در سبک زندگی خود در برابر وسوسه شدن برای سیگار کشیدن مقاومت کنید. این تغییرات شامل موارد زیر می باشد :

1. تغییر در رژیم غذایی

آیا سیگار کشیدن بعد از شام مورد علاقه شماست؟
یک مطالعه و تحقیق در ایالت متحده نشان داده است که برخی از غذاها مانند گوشت سیگار را رضایت بخش تر می کنند و برخی دیگر از مواد غذایی مانند پنیر، میوه و سبزیجات باعث می‌شوند سیگار طعم وحشتناکی پیدا کند. بنابراین بهتر است به جای صرف گوشت یا همبرگر در وعده‌های غذایی خود از سبزیجات استفاده کنید. همچنین می توانید روال خود را در وعده های غذایی یا بعد از آن تغییر دهید به عنوان مثال بلافاصله بعد از غذا خوردن بلند شده و ظرف ها را بشویید یا در مکانی قرار بگیرید که دسترسی به سیگار در آن غیر ممکن است.

2. ورزش کنید

بررسی مطالعات علمی ثابت کرده است که ورزش کردن حتی به صورت پنج دقیقه پیاده روی یا کشش هوس ها را کاهش می دهد همچنین ممکن است به مغز شما در تولید مواد شیمیایی ضد ولع کمک کند.

3. تنظیم اهداف

اهداف کوتاه مدتی را برای ترک سیگار برای خود تعیین کنید و هنگام رسیدن به آنها به خود پاداش دهید. به عنوان مثال هر روز پولی را که معمولا برای سیگار خرج می کردید در جایی قرار داده و سپس آن پول را برای خود چیزی را که دوست دارید، بخرید.

4. تکنیک های آرام بخش را انجام دهید

سیگار کشیدن شاید راه مقابله شما با اصطراب بوده باشد. بنابراین باید بدانید که مقاومت در برابر وسوسه و مصرف دخانیات به خودی خود استرس زا است. شما می توانید در این مواقع استرس را از طریق تمرین با تکنیک های آرام بخش مانند نفس کشیدن عمیق، آرامش عضلات، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش کنار بگذارید.

5. مشغول نگه داشتن دهان

برای مبارزه با ولع مصرف دخانیات و سیگار کشیدن بهتر است ذهان خود را مشغول نگاه داشته و کاری به آن بدهید. جویدن آدامس بدون قند ، آب نبات های سفت یا جویدن هویج خام، کرفس، آجیل یا تخمه آفتابگردان رضایت بخش و مفید می باشد.

6. تاخیر در کارها

در صورتی که احساس می کنید در معرض وسوسه برای مصرف تنباکو و سیگار قرار گرفته اید به خود بگویید که ابتدا باید ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید و سپس کاری را انجام دهید تا ذهنتان را در آن دوره منحرف کنید. همچنین سعی کنید به یک منطقه عمومی و بدون دود بروید. این ترفند های ساده ممکن است برای خنثی‌کردن ولع مصرف دخانیات کافی باشد.

7. یادآوری مزایای ترک سیگار

دلایل تمایل به ترک سیگار و مقاومت در برابر هوس تنباکو را بلند برای خود تکرار کنید که می تواند شامل موارد زیر باشد:
احساس بهتر داشتن
سالم تر بودن
دور کردن عزیزان از دود
پس انداز بیشتر

روش های درمانی جایگزین برای ترک سیگار

مگنتو تراپی

این روش شامل قرار دادن دو آهنربای کوچک در نزدیکی گوش می باشد و این آهن رباها باید در مکان هایی مقابل یکدیگر قرار گیرند. اگر چه هیچ مدرک علمی وجود ندارد، اما گفته می شود این کار اضطراب و نیاز به سیگار کشیدن را کاهش می دهد. با این وجود لازم است آن را با یک روش درمانی دیگر آن را تکمیل کنید تا اثر بخشی آن بیشتر شود.

لیزر درمانی سرد

در این درمان آن چه مورد استفاده قرار می گیرد پرتوهای لیزر سرد در نواحی خاص بدن برای تحریک تولید اندروفین و در نتیجه کاهش علائم ترک سیگار می باشد.

ترک سیگار با گیاهان دارویی

با مصرف گیاه استویا خواهید دید که علائم فیزیکی نیاز بدن به نیکوتین در عرض یک هفته از بین خواهد رفت ولی حس وسوسه انگیز آن تا مدتی باقی خواهند ماند.
به تازگی مطالعه‌ای در آلمان انجام شده که نشان می‌دهد گیاه استویا (Stevia) یا “شکر برگ” در ترک مشروبات الکلی و سیگار کاربرد دارد. استویا عضوی از خانواده گیاه گل داودی(Chrysanthemum) بوده و در پاراگوئه می‌روید. همچنین از استویا برای مدتی طولانی به عنوان شیرین کننده استفاده شده است. گیاه استویا مانع وسوسه فرد شده و سیگنال مغزی را پاسخ خواهد داد.
بنابراین اگر قصد ترک سیگار را دارید، یکی از روش‌ها مصرف گیاه استویا است. برای ترک سیگار می‌توان از پودر گیاه استویا یا مایع آن استفاده کرد. زمانی که مغز فرمان دریافت نیکوتین را صادر کرد، کافی است مقداری از عصاره یا پودر استویا را مستقیما روی زبانتان بیندازید تا آن حس برطرف شود.
مصرف گیاه استویا در درمان بیماری فشار خون بالا، دیابت و چاقی مفید است. استویا علاوه بر این موارد می‌تواند با تقویت بافت پوست در درمان آکنه و آماس پوست به کار بیاید.

Nhsenfermedadesgraves ترجمه اختصاصی مجله روزنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا